Koska hyvä synnyttää hyvää.

Toteutuneita unelmia osa 1

Tänään se on julkista tietoa. Huomenna siitä kerrotaan valtakunnallisilla Työpajapäivillä 2011, jotka järjestetäään tällä kertaa Levillä. Ja elokuun alussa se avataan: Hyväntekijä® -verkkokauppa.

Kuten usein… Hyväntekijäkin on lähtenyt alkuun yhden ihmisen unelmasta. Siitä se on kasvanut yhä useamman yhteiseksi tavoitteeksi matkalla, jota on tehty sinnikkäästi.

Muistan maininneeni Hyväntekijä-nimen ensimmäisen kerran äidilleni aamupalapöydässä. Olin katsellut kirpputorille lähteviä laatikoita ja murehtinut tulikohan sitä yhtä talvihaalaria edes pestyä. Ja hitto, kun olin laiska, enkä etsinyt sitä kukkamekon puuttuvaa nappia, vaikka tiesin sen jossain olevan…Kuka sitä nyt ostaisi? Siitä lähti ajatus lentoon monialaisesta kauppapaikasta, jossa käytetyt ja uudenlaisiksi tuunatut tuotteet olisivat esillä kuin sisustusliikkeissä ja niiden eteen tehtäisiin todella töitä, myynnissä olisi myös uusia työpajatuotteita ja ekologisia tuotteita. Pian idea laajeni päässäni saman katon alta ostettavista kotipalveluista – kotiruokaa, siivousta, entisöintiä ja pikkupesulan palveluja.  Siinä vaiheessa – ja edelleenkin – unelmana oli siis fyysinen kauppa- ja kohtaamispaikka, joka työllistäisi vaikeasti työllistyviä, kierrättäisi tarpeetonta tavaraa ja tarjoaisi ihmisille mahdollisuuden tehdä hyvää myös asiakkaana: lahjoittajana, tuotteiden tai palvelujen ostajana tai vapaaehtoistyöntekijänä. Nimikin oli alusta asti selvä: Hyväntekijä.

Äidit ovat viisaita, niin oli Vienokin. Kun kysyin, eikö olisi hienoa saada aikaan tuollainen paikka ja jolle rakennettaisiin myös hyvä kaupallinen imago ja jossa työyhteisökulttuuriin todella panostettaisiin, vastaus oli: ”Olisihan se hyvä, jos saisit sen vain kannattamaan!” Tuon kysymyksen äärellä askartelinkin sitten toista vuotta. Tein laskelmia ja etsin kumppaneita kolmannen sektorin toimijoista. Eräässä Helsingin Museokadulla pidetyssä yhteistapaamisessa Markku Hassisen ( TPY ry) ja Anssi Kempin (Soster YTY ry) selkeä kommentti ”Aloita verkkokaupalla ja rakenna verkosto ensin!” alkoi tuntua entistä paremmalta ja tein siitä ensimmäisen stepin unelmalleni.

Sitten seurasi tuskainen hankekirjoitusvaihe. Kirjoitin sitä yleishyödylliseksi hankkeeksi, vain todetakseni sen mistä skeptisimmät hankeasiantuntijat olivat kyllä yrittäneet vihjailla: hankerahalla on turha yrittää tehdä tehollista toimintaa, jossa on lähtökohdaltaan kaupallinen tavoite. En halunnut uskoa, miksei muka yhteiskunnallisella rahalla voitaisi tukea tällaista toimintaa, jonka seurauksena 1) kukaan perustajista ei tule rikastumaan, mutta 2) todella monet vaikeasti työllistyvät voivat saada motivoivaa tekemistä työpajoissa, lisäansiota tai jopa alun omalle yritystoiminnalle. Ja varsinkin, kun nyt lopultakin 3) verkkokaupan ja sen markkinoinnin toteuttaisivat ihmiset, jotka tietävät kuinka se tehdään ja 4) sen avulla olisi mahdollista alkaa pikkuhiljaa rakentamaan kaikkinensa parempaa imagoa sosiaalisen työllistämisen kautta syntyville tuotteille, niin että 5) niiden suunnitteluun voitaisiin liittää ammattimaista tuotesuunnittelua, muotoilua ja erityisesti 6) kestävää kehitystä edistävien materiaalien ja menetelmien hyödyntämistä. Mutta ei —- jo pitkällä ollut hankehakemus stoppasi Ely-keskuksen lakimiehen vaatimukseen saada Osuuskunnaltamme takuu, että verkkokauppa ei tuota voittoa vielä 5 vuoden päästäkään siitä, kun hanke on loppunut. Sillä siihen asti tulisimme yhdessä heidän kanssaan elämään jatkuvassa EU-tarkastajien pelossa. Niinpä Osuuskuntamme luopui hankkeesta, mutta ei kuitenkaan unelmasta.

Tänä päivänä uskon stoppauksen olleen vain hyvä asia. Sen avulla kirkastui entisestään, että tämän päivän ilmiön on mentävä suoraan ihmiseltä ihmiselle — niille peukutetaan facebookissa ja niitä kommentoidaan blogeissa. Niissä on oltava täysin läpinäkyvä toimintakulttuuri, ne perustuvat rehellisyydelle, eikä niissä pidetä pahana sitäkään, että ne ovat kaupallisia, kunhan arvomaailma taustalla on oikeasti totta, oikeasti kaunis. Luotan täysin siihen, että toteutuvaksi tarkoitetut unelmat etenevät suoraan sydämistä sydämiin ja sitä kautta ne muuttuvat myös  yhteisiksi unelmiksi. Siihen ei tarvita paperilla olevaa ”rinnakkaiskeinotodellisuutta”, vaan tekemisessä voidaan aidosti keskittyä olennaiseen.  Ja jos vauhtiin pääseminen viekin hieman aikaa, on matkanteko nautittavampaa ja toivottavasti vielä viidenkin vuoden päästä — huoletonta.

Sinäkin olet jo hypännyt matkaan, jos luit kirjoituksen tänne saakka. Olen iloinen matkaseurastasi, vaikka jäisitkin vain tarkkailemaan matkamme edistymistä. Ja heti kun tahdot enemmän – tiedät, mitä tehdä.  Mukaan pääset monella tavalla: tuotteiden valmistajana, Hyväntekijä® -raadin asiantuntijajäsenenä, kannatusjäsenenä, talkoolaisena ja  …elokuusta alkaen tietenkin verkkokaupan asiakkaana. Anna viestin edetä kauttasi…sitten näemme kuinka helposti se etenee sydämistä sydämiin. Uskon siihen, koska hyvä synnyttää hyvää <3.